آیداک

آیداک

Idac
آیداک

آیداک

Idac

تحقیق خدمات و کیفیت دولت المترونیک

ادبیات نظری تحقیق خدمات و کیفیت، مدیریت کیفیت جامع، خدمات الکترونیک، دولت الکترونیک
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 40
فرمت فایل doc
حجم فایل 259 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 37
ادبیات نظری تحقیق خدمات و کیفیت، مدیریت کیفیت جامع، خدمات الکترونیک، دولت الکترونیک

فروشنده فایل

کد کاربری 19487
کاربر

توضیحات :

ادبیات نظری تحقیق خدمات و کیفیت، مدیریت کیفیت جامع، خدمات الکترونیک، دولت الکترونیک در 37 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.

 

بخشی از متن :

مفاهیم خدمات وکیفیت

- تعریف خدمت

به اعتقاد کاتلر[1]، خدمت به مشتری شامل کلیه اقدامهایی است که شرایط را به گونه ای مهیا وتسهیل می­کند تا مشتریان بتوانند با افراد مناسب در سازمان مواجه شوند و خدمات، و پاسخهای سریع و رضایت بخش دریافت کرده، مشکلاتشان به سرعت حل شود (منوریان، 1383، 108).

خدمت را اینگونه می توان تعریف کرد: مجموعه ای آشکار و پنهان از منافع ومزایایی است که با استفاده از کالاهای تسهیل کننده و تجهیزات پشتیبانی کننده پدید می آید (Zeithaml، 1996، ص5).

 

- تعاریف کیفیت

فلسفه های معرفی شده در این بخش تعاریف مختلفی از کیفیت پیشنهاد می کند، اما همه آنها همچنان در اطراف رضایت مشتری دور می زند. جوران[2] کیفیت را به صورت ((مناسب برای مصرف)) تعریف می کند و دمینگ[3] اعلان اولین اصل خود را برای مدیریت ارشد اینطور بیان می کند : ((باید رضایت مشتری جلب شود)) کرازبی[4] در مطلق های کیفیت خود، کیفیت را به صورت تطابق با نیازمندیهای مشتری تعریف می کند(تنر و دیتورو،1376،ص12).

آنچه نیاز است یک تعریف عملی برای کیفیت است که سازمان بتواند بکار گیرد، تا روش های مدیریتی را که بااستفاده از آن قصد دارد به اهداف سازمان برسد تشریح نماید. واضح است یک چنین تعریفی باید حسابی برای مشتری باز کند.

اما ما باید به این احساس که سازمان باید انواع مشتری با سلیقه های مختلف را راضی نماید دست یابیم برای برآوردن نیاز و ارضای این خواسته های متغیر، تعریف زیر را ارائه می دهم :

کیفیت : یک خط مشی تجاری اساسی که کالاها و خدماتی را فراهم می آورد که مشتریان داخلی و خارجی را از طریق برآوردن انتظارات تصریحی و تلویحی شان، کاملاً رضایتمند می نماید. به علاوه این خط مشی استعدادهای تمامی کارکنان را در جهت منافع سازمان بطور اخص و اجتماع بطور اعم بکار می گیرد و برای سهامداران برگشت مالی مثبتی را تأمین می کند(تنر و دیتورو،1376،ص12).

کیفیت : کیفیت یک محصول یا خدمت، درجه تطبیق آن با استاندارد تعریف شده برای آن محصول یا خدمت است (اعرابی و اکرمی،1382،ص274).

کیفیت : مجموعه ای از ویژگیها و مشخصات محصول یا خدمت که قادر به برآوردن نیازهای صریح یا ضمنی است(کی.هو، 1379،ص32).

 

- مفهوم مدیریت کیفیت جامع

مدیریت کیفیت جامع، صرفاً روش ثابتی در مدیریت نیست، بلکه تغییر در روش های انجام کار در تمامی طول عمر سازمان است. لذا جهت بهبود فرآیند، پرسنل باید بدانند چه کاری انجام دهند، روش های صحیح انجام کار را در اختیار داشته باشند و قادر به اندازه گیری میزان بهبود فرآیند و مقدار دستیابی به آن باشند.

مدیریت کیفیت جامع مجموعه ای از چهار اصل و هشت مفهوم اساسی است. این اصول عبارتند از:

- تأمین رضایت مشتری

- مدیریت از طریق حقایق

- مدیریت مبتنی بر کارکنان

- بهبود مستمر(کانجی و اشر،1381،ص1).

هر یک از این اصول می تواند جهت هدایت فرآیند بهبود، بکار آید. با این وجود، جهت تحقق چنین هدفی، هر یک از اصول مورد اشاره با کمک دو مفهوم اساسی به منظور اجرایی کردن آنها شرح داده شده است.این مفاهیم در جدول شماره (2-1) آورده شده اند.(کانجی و اشر،1381،ص2).

جدول(1 ) اصول و مفاهیم اصلیTQM (کانجی و اشر،1381،ص2)

مفاهیم اصلی

اصول

رضایت مشتری

مشتریان درون سازمانی واقعی هستند

تأمین رضایت مشتری

فرآیندی بودن تمام کارها

اندازه گیری

مدیریت از طریق حقایق

کار گروهی

کیفیت توسط کارکنان ایجاد می شود

مدیریت مبتنی بر کارکنان

چرخه بهبود مستمر

پیشگیری

بهبود مستمر

 

تأمین رضایت مشتری[5] : این اصل بر مشتریان خارج از سازمان توجه داشته و این سؤال را مطرح می نماید که ((رضایت آنان چگونه تأمین می شود؟)) پاسخ به این سؤال بر نیاز واقعی به درکی صحیح از خدمات یا محصول و توافق بر نیازمندیها و انجام آنها دلالت دارد.

((تأمین رضایت)) یعنی بهتر بودن در چیزی که بیشترین اهمیت را در نظر مشتری دارد و در طول زمان نیز می تواند تغییر کند. آگاهی از این تغییرات و تأمین دائمی رضایت مشتریان بخش جدایی ناپذیر مدیریت کیفیت جامع است.

مدیریت از طریق حقایق[6] : آگاهی از استانداردهای رایج کیفیت خدمات یا محصولاتی که به دست مشتری می رسد، اولین مرحله ی کسب توانایی در بهبود است. تنها در صورتی می توان پیشرفت خود را اندازه گرفت که از مبنای آغاز کار آگاه بود. در اختیار داشتن حقایق لازم برای اداره کردن بنگاه در تمامی سطوح سازمانی، و دادن اطلاعات به افراد به نحوی که تصمیمات را براساس آنها اتخاذ کنند، جنبه ای از بهبود مستمر است(کانجی و اشر،1381،ص2).

مدیریت مبتنی بر کارکنان[7] : کارکنان در صورتی به پذیرش مسئولیت کیفیت کارشان تشویق خواهند شد که بدانند چه باید انجام دهند، چگونه آن را انجام دهند و از عملکرد خود نیز بازخورد[8] بگیرند.

هر چه کارکنان احساس مشارکت بیشتری در کارها داشته باشند، تعهداتشان نسبت به رضایت مشتری بیشتر خواهد شد. سیستمها، استانداردها و تکنولوژی به خودی خود، کیفیت نمی آفرینند، بلکه افراد در بهبود مستمر کیفیت در یک سازمان نقشی به مراتب جدی تر را ایفا می کنند.

بهبود مستمر[9] : مدیریت کیفیت جامع، فعالیتی کوتاه مدت نیست که با دستیابی به مجموعه ای از اهداف خاتمه یافته تلقی شود.TQMیک پروژه یا یک برنامه نیست. بلکه فرآیندی مدیریتی است که به این درک منجر می شود که هر قدر ما بهبود یابیم، رقبای ما به بهبود ادامه خواهند داد و مشتریان بیش از گذشته از ما توقع خواهند داشت.

در چنین شرایطی، بهبود مستمر، تغییری دائمی است و نه یک موفقیت عمده و باید هدف همه کسانی باشد که خواهان گام نهادن در سفر مدیریت کیفیت جامع هستند(کانجی و اشر،13811،ص3).

بستر سازی برای تحقق کیفیت جامع

برای سازمان،کیفیت جامع یا رضایت مشتری،یک ضرورت کامل است.نمونه ای از فعالیتهای کیفیت جامع در زیر آورده شده است:

  • تسهیل توسعه مدل سنجش رضایت مشتریان و ارائه شاخص های سنجش رضایت.
  • نظرسنجی رضایت مشتریان و تعیین و تسهیل اقدامات بهبودلازم.
  • برنامه ریزی آموزشی در زمینه کیفیت برای همه کارکنان و اجرای درست آن.
  • ایجاد نظام پیشنهادهای کارکنان
  • تشکیل حلقه های کیفی و برگزاری منظم جلسات.
  • ایجادنظام تبلیغ،ترویج و پاداش.

اجرای فعالیتهای دیگری که مدیریت تعیین می کند(فارسیجانی،1386،ص253).

- کیفیت خدمات

در طول چند دهه گذشته کیفیت خدمات به حوزه عمده توجه کارکنان،مدیران و محققین با توجه به تاثیر قوی آن بر کسب و کار ،عملکرد ، کاهش هزینه ، رضایت مشتری ، وفاداری مشتری و سودآوری تبدیل شده است(سث[10] و دیگران:2004).

پاراسورامان و همکارانش(1998)،کیفیت خدمات را اینگونه تعریف می نمایند:

کیفیت خدمات،تفاوت بین انتظارات مشتری از آنچه که یک شرکت بایستی ارائه کند و عملکرد خدمات دریافت شده را بیان می کند.کیفیت خدمات به عنوان یک قضاوت ادراکی طولانی مدت درباره برتری و تعالی سازمان است(Loonam& O’Loughlin:2008).

دومکتب اصلی تحقیقاتی درباره ابعاد کیفیت خدمات وجوددارد:

1.مکتب تفکر نوردیک[11] که توسط گرونروس[12] و لهتنین[13] مطرح شد.مکتب نوردیک مفاهیم کیفیت خدمات را شامل فرایند و کیفیت­درآمد می­داند.کیفیت فرایند با چگونگی کیفیت خدمات تحویل داده شده مرتبط است(گرونروس2000) و وابسته به تناسب بین سبک مشارکت مشتری و سبک خدمات تماس شخصی است(لهتنین ولهتنین،1984).خروجی یا کیفیت فنی عبارتست از کیفیت نهایی فرایند تولید خدمات و از تعاملات مشتری با شرکت خدماتی ناشی می شود(قبادیان[14] وهمکاران1994).

2.مکتب تفکرآمریکای شمالی[15] طبقه بندی جزئی تری از ابعاد کیفیت خدمات ارائه می کند.

 


[1].Philip Kotler

[2] . Joseph Juran

[3] . W. Edwards Deming

[4] . Philip Crosby

[5] .Delight the customer

[6] .Management by fact

[7].People – based management

[8] .Feedback

[9] .Continuous improvement

[10] .Nitin Seth & S.G.Deshmukh & Pren Vrat

[11] .Nordic School of thought

[12].Gronroos,1984

[13] .lehtinen,1991

[14] .Ghobadian et al,1994

[15] .The North American School of thought

 

کاهش فاصله بین دولت و شهروندان

انگیزه ایجاد دولت الکترونیک در حقیقت ترمیم نحوه ارتباطات بین دولت با شهروندان، سازمانها و نهادهای دولتی و خصوصی در همه سطوح است دولت الکترونیک خواهان نگاهی مجدد به دشواری های موجوددر ارائه سرویس های دولتی به شهروندان است دولت الکترونیک سعی در حل مشکلات مشترک بین سازمان های دولتی دارد دولت الکترونیک می کوشد ارتباط خودرابا بخش های خصوصی مستحکم تر کر
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 16
فرمت فایل ppt
حجم فایل 6774 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 137
پاورپوینت کاستن فاصله بین دولت و شهروند

فروشنده فایل

کد کاربری 7169
کاربر

•دولت های پیشرفته با دشواری های حساس و جدیدی روبرو هستند. آنها می بایست سرویس های خود را با توجه به افزایش انتظارات شهروندان و مراکز تجاری در سطح کشور و بدون ایجاد هر گونه تنش در سطح جامعه ، حفظ ، و دائماً آنها را ارتقا دهند و بوروکراسی های اداری را تبدیل به سرویس های شهروند- محور و کارآمد کنند ، تا بدین وسیله با سرعت وکیفیتی که در ارائه خدمات خود عرضه    می نمایند ، بتوانند در سطح جهانی و ملی رقابت کنند. •ایجاد دولت الکترونیک ، روشی موفقیت آمیز برای کاستن آن دشواری های بوروکراتیک در کنار  بالا رفتن سطح انتظارات شهروندان بوده و می باشد و به منظور ارائه خدمات دولت الکترونیکی، وجود یک زیر ساخت اطلاعاتی در سطح ملی واجب است و نائل آمدن به اهداف دولت الکترونیک مستلزم در اختیار داشتن بستر انتقالی قابل دسترس برای تمامی شهروندان در سطح کشور است. این بستراطلاعاتی باید داده های مهم و حیاتی را با امنیت کامل و سرعت بالا در میان سازمان ها و شهروندان جا به جا کرده و بتواند به  راحتی   قابلیت های جدید را به  سرویس های موجود خود، بدون آنکه به کیفیت سرویس های موجود لطمه ای وارد شود، اضافه کند.

•انگیزه ایجاد دولت الکترونیک در حقیقت ترمیم نحوه ارتباطات بین دولت با شهروندان، سازمانها و نهادهای دولتی و خصوصی در همه سطوح است. دولت الکترونیک خواهان نگاهی مجدد به    دشواری های موجوددر ارائه سرویس های دولتی به شهروندان است. دولت الکترونیک سعی در حل مشکلات مشترک بین سازمان های دولتی دارد. دولت الکترونیک می کوشد ارتباط خودرابا        بخش های خصوصی مستحکم تر کرده ، و آن را ارتقا بخشد.در سال های اخیر،شاهد فاصله گرفتن خدمات عمومی ارائه شده توسط دولت از سطح انتظارات شهروندان در جامعه هستیم و این فاصله بخصوص در بخش هایی که شهروند در مقام یک مشتری از دولت سرویس می گیرد(همچون بانکداری و سرویس های گمرکی) به وضوح خود را نشان می دهد.دولت ها ،دیگر قادر به حفظ و ارتقا سرویس های خود به روش سنتی جهت برآوردن نیازهای جامعه نمی باشند،مگر اینکه متوسل به ابزارهای جدیدی جهت حفظ کیفیت سرویس های خود در سطح جامعه شوند.دولت الکترونیکی یکی از آن ابزارهایی است که توانسته است در کم کردن فاصله بین شهروندان و دولت نقش بسزایی داشته باشد وشعار خود را در این راستا، برخورداری از سرویس های دولتی با ویژگی هایی چون دسترسی همگانی،عدالت اجتماعی،پاسخگویی و بهره وری در تمامی سطوح می داند.

•در پاسخ به نیاز شهروندان و بطور کلی مشتریان دولت از هر صنفی که باشند،دولت های پیشرفته در سطوح استانی و کشوری خود اقدام به ایجاد دولت های محلی و مرکزی نموده اند که بتوانند به شهروندان خود بهترین سرویس را ارائه دهند.تمامی دولت های استانی در آن کشورها،حداقل،نقشه راه ارائه سرویس های هر چه بهتر و شهروند-محور خود را تدوین کرده اند. •کشورهای مختلف در ارائه راهکارها و سرویس های خود به شهروندانشان،استراتژی های مختلفی را دنبال می نمایند،ولی همه کشورهادر پیاده سازی پروژه دولت الکترونیکی خود،حداقل در دو فاز با هم مشترک هستندکه در ذیل به آنها اشاره می شود. •اولین گام در ایجاد یک دولت الکترونیک،استفاده از فناوری اینترنت و وب جهت اطلاع رسانی به شهروندان به صورت بهتر،و تبادل اطلاعات در ابتدائی ترین سطح،از طریق فرم هایی است که بر روی سایت های دولتی قرار داده می شود.این فاز بسیار ساده و ابتدائی خواهد بود اما برای فازهای بعدی به سرمایه گذاری بیشتر و بکارگیری نیروهای متخصص تری نیاز می باشد.

•فاز دوم در راستای تحقق دولت الکترونیک،حرکت از سوی تبادل اطلاعات ساده و اولیه به سمت تغییر شکل تبادل اطلاعات با دولت و تحول در نحوه پردازش آنها توسط دولت است.این فاز عمدتاً بر روی حذف محدودیت های برقراری ارتباط با دولت متمرکز می شود تا دولت را به دولتی کارآمد و شهروند-گرا تبدیل می کند. دولت در این فاز نه تنها سریعتر و هوشمندانه تر به شهروندان پاسخ       می دهد،بلکه خود نیز،با شهروندان به صورتی متفاوت برخورد خواهد کرد.از مهمترین مزایای این فاز می توان به موارد زیر اشاره داشت: •   ارتباط بهتر بین دولت و آنچه توسط دولت کنترل می شود(محیط تعاملی بهتر). •ارائه خدمات دولتی به شهروندان با هزینه کمتر،بهره وری بهتر و کیفیت بالاتر. •سطح بالاتری از ارتباطات بین شهروندان و دولت بدین صورت که با کمرنگ تر شدن ارتباطات فیزیکی بین آن دو،عملاًسطح اطمینان در تعاملات آنها بالاتر می رود. •بالا بردن ظرفیت دولت در تحلیل و کنترل اطلاعات شهروندان و نتیجتاً ارائه خدمات بهتر با توجه به اطلاعات کسب شده.

معماری کلان دولت الکترونیک

•همان طور که قبلاً هم ذکر شد،اولین گام در تحقق دولت الکترونیکی،کاهش هزینه ها و افزایش سطح رفاه و آسایش شهروندان است.فاز بعدی،تغییر در نحوه برخورد و تعامل دولت و شهروندان و به عبارتی دیگر،دگرگونی در نحوه تعامل آنها است. در انتهای این دو فاز،شهروندان به ابزارهایی مجهز شده اند که توسط آنها می توانند با دولت خود، به صورت هدفمند در بالاترین سطح تعامل نمایند. •در چنین شرایطی،دولت از نظر شهروندان،همچون یک سازمان تک واحدی بزرگ به نظر می رسد.به همین دلیل،برای ارائه چنین سطحی از خدمات،دولت می بایست زیرساخت های مشترک بین     سازمان های مختلف خود را درلایه های اصلی فناوری،برنامه های کاربردی و زیرساخت شبکه ملی ایجاد کند. •به منظور ایجاد شبکه های هوشمند بین سازمان ها و نهادهای دولتی،معماری شبکه باید به صورتی باشد که سه ویژگی انعطاف پذیری ،یکپارچگی و انطباق پذیری را در بر داشته باشد.علاوه بر آن،این شبکه باید مصون و قابل اعتماد باشد.سرویس های زیر ساخت اطلاعاتی بایدبرای تمام شهروندان با سرعت بالا در دسترس باشد و این شبکه از سیستم کنترل ترافیک برخوردار گردد. هوشمندی این شبکه باید در سطح تشخیص نوع داده ها باشد،امنیت کامل داشته و سرویس هایش یکپارچه بوده،یعنی داده،صدا و تصویر یکجا در کنار هم بوده و مدیریت متمرکز داشته باشد(شکل 1-1)

شکل(1-1)ویژگی های سرویس های دولت الکترونیک برروی مسیر اطلاعاتی ملی

مشاوره پیش از طلاق

پاورپوینت مشاوره پیش از طلاق

دانلود پاورپوینت مشاوره پیش از طلاق


مشخصات فایل
تعداد صفحات40
حجم1814 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیpptx
دسته بندیروانشناسی و علوم تربیتی

توضیحات کامل

دانلود پاورپوینت مشاوره پیش از طلاق جهت رشته ی روان شناسی در قالب 40 اسلاید و با فرمت pptx به صورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش

 

 

 

تبدیل متقاضیان طلاق به متقاضیان زوج درمانی (پیشگیری از وقوع طلاق های غیر ضرور): لزوم بررسی تصمیم جدایی زوج توسط یک متخصص برای اطمینان از عبور زوجین از نقطه بی بازگشت طلاق.

کاهش غیر مستقیم عوارض روانی طلاق برای زوجین: هرچه میزان مشورت، اندیشه و تامل قبل از طلاق بیشتر باشد، سازگاری با زندگی پس از آن بهتر صورت می گیرد.(ملیچار و چیریبوگا، 1988 و صدیقی و نیازی، 1388)

کمک به زوجین برای آشنایی با عوارض طلاق و شیوه های سازگاری با آن

 

 

 

فهرست مطالب

اهداف و ضرورت مشاوره و مداخله پیش از طلاق

طلاق در دیدگاه های روانشناختی

نظریه روانی – اجتماعی طلاق

انواع طلاق در نظریه شش مرحله ای

خواستگاه مشکلات زوج ها

زوجهای متقاضی طلاق در چه شرایطی قرار دارند؟

فرایند معمول در هر زوج درمانی

ارتباط درمانی چیست

عوامل موثر در ارتباط با زوج های متقاضی طلاق

ایجاد یک جو امن

عوامل موثر در ایجاد رابطه همکارانه با زوج

بایدها و نبایدها برای برقراری رابطه درمانی

اشتباهات رایج در مشاوره طلاق

ساختار مصاحبه با زوج

جلسه ارزیابی مشترک اولیه

و....


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

مدیریت NICU

پاورپوینت مدیریت و اجرای NIDCAP در بخش NICU

دانلود پاورپوینت مدیریت و اجرای NIDCAP در بخش NICU در 43 اسلاید با فرمت pptx


مشخصات فایل
تعداد صفحات43
حجم8488 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیpptx
دسته بندیمدیریت

توضیحات کامل

دانلود پاورپوینت مدیریت و اجرای NIDCAP در بخش NICU جهت رشته مدیریت در قالب 43 اسلاید و با فرمت pptx بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش

 

 

 

مقدمه

تولد نوزاد نارس یکی از چالش های مهم نظام سلامت در دنیا و ایران می باشد.
مشکلات ناشی از مراقبت نوزادان نارس و عوارض مختلفی که بر روند تکاملی این نوزادان گذا شته می شود، تأثیرگذار بر:
 شخصیت افراد، خانواده ها و اجتماع می باشد.
با تولد پیش از موعد، نوزاد نارس در محیطی قرار می گیرد که هیچ شباهتی به فضای رحم ندارد و از آنجا که بیشترین تکامل دستگاه عصبی مرکزی در 3 ماهه سوم زندگی جنینی صورت می گیرد، لذا این نوزادان می توانند در NICU ‌در معرض مشکلات عصبی تکاملی قرار گیرند.




پروفسور هاید لیس آلس(Prof. Heidelise Als)  دکترای روانپزشکی نوزادان از دانشگاه هاروارد  و بنیانگذار مادر علوم رفتاری نـوزادان و روش مراقبت‌های تکاملی اختصاصی برای نوزادان پرخطر در جــهان میباشد.
در این روش، مراقبت‌های تکاملی نوزادان پر خطر به صورت اختصاصی برای هر نوزاد طراحی و ارائه می‌شود و هدف از این روش تبدیل مراقبت‌های صرفا پروتکل محور به ارتباط محور و بر اساس بررسی و پایش رفتارهای نوزاد است.

 

 


عنوان :
مقدمه
مراقبت تکاملی
تعدیل روشنایی
ملاحظات مربوط به محافظت از بینایی نوزاد نارس
ملاحظات مربوط به محافظت از شنوایی نوزاد نارس
عوارض سرو صدا بر نوزادا ن نارس:
سرو صدا به عنوان مهم ترین استرس محیطی
ملاحظات مربوط به محافظت از شنوایی نوزاد نارس
ملاحظات مربوط به تکامل حس چشایی و بویایی نوزاد نارس
ملاحظات مربوط به تکامل حس لامسه نوزاد نارس
نکاتی در مورد ماساژ:
و...


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

مصاحبه بالینی وسواس

نمونه شرح حال کامل بیمار وسواسی
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
بازدید ها 2
فرمت فایل docx
حجم فایل 1582 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 26
نمونه مصاحبه بالینی وسواس (دو نمونه گزارش کار)

فروشنده فایل

کد کاربری 27738
کاربر

نمونه مصاحبه بالینی وسواس فکری عملی

 

تعداد صفحات:   26 (دو نمونه مصاحبه)

نوع فایل:   WORD

+ فایل هدیه: نمونه مصاحبه اختلال شخصیت وسواسی (10 صفحه)

 

فهرست مطالب نمونه اول:

مصاحبه

معاینه وضعیت روانی (ظاهر، خلق، حافظه، توجه و تمرکز و ....)

ویژگی های تشخیص اختلال وسواسی جبری

تشخیص بالینی

فهرست مطالب نمونه دوم:

شرح حال (اطلاعات، شکایت عمده، مشکلات موجود و ....)

معاینه وضعیت روانی

تشخیص

مصاحبه

 

 

بخشی از متن نمونه اول:

معاینه وضعیت روانی:

ظاهر: مراجع ظاهری بسیار مرتب و منظمی داشت و شیک پوش بود و موهای شانه شده و با کت و شلوار مد روز و سن ظاهری اش با سن واقعی اش منطبق بود. و تماس چشمی داشت و گاهی به فکر فرو می رفت و تماس چشمی ضورت نمی گرفت .

خلق: بر اساس محتوای صحبت و شواهد رفتاری، خلق توام با اضطراب، غمگینی، ترس و احساس گناه متناسب با محتوای افکارش  از لحاظ شدت متوسط و پایدار بود.

حافظه: با توجه به ارزیابی های روتین مراجعه از نظر حافظه فوری، کوتاه مدت و بلند مدت مشکلی نداشت  .......................

مصاحبه:

*سلام

***سلام خوش آمدید. بفرمایید

*ممنونم

***خودتونو معرفی می کنید؟

*بله من کامران. ش هستم

***منم .................. هستم روانشناس بالینی

***شغلتون چیه آقای ش؟

* کارمند بیمارستان هستم

***تو کدوم قسمت؟

*قسمت خدمات

***کارا خوب پیش میره از کارتون راضی هستید؟

*بله بد نیست

***علت مراجعه تون چیه؟

*راستش بخاطر افکار وسواسی درمورد امور دینی و مذهبی  که دارم و  باعث میشن من به اعمال وسواسی مثلا قرآن زیاد ، نماز طولانی و مستحبی بخونم و  ذکرهای خاص بگم مراجعه کردم

***در مورد این افکار بیشتر توضیح می دید؟

*توضیح دادنش یکم سخته ................

 

 

بخشی از متن نمونه دوم:

شرح حال:

تاریخچه شخصی(Personal history) :

با زایمان طبیعی به دنیا آمده در دوران نوزادی دچار تشنج شده است. بچه بسیار لجبازی بودی و همیشه با خواهر بزرگترش دعوا داشته و او را می زد. او دوران ابتدایی و راهنمایی را با موفقیت سپری کرده بود و درس هایش نیز به نسبت خوب بود در اواخر دبیرستان با پسر همسایه اش دوست شده بود  و علی رغم مخالف های خانواده با او ازدواج کرد. بعد نامزدی خانم اسدی به دانشگاه رفت و دو سال بعد با هم ازدواج کردند. شوهرش بیکار بود و تصمیم گرفت به استخدام نیروی انتظامی در آید و این باعث شد که شوهر خانم اسدی چند سال دور از شهرش به خدمت بپردازد و همین عامل باعث جدایی خانم اسدی از شوهرش شد. خانم اسدی چند سالی با خانواده شوهرش زندگی کرد. تا اینکه شوهرش به شهرش برگشت و آنها با هم در خانه مشترکشان زندگی خود را آغاز نمودند. بعد از چند سال بچه دار شدند. خانم اسدی می گوید چند سال زندگی کنار خانواده شوهر و تنها بودن اثرات بدی روی او گذاشته بود بسیار تحریک پذیر شده بودم و با کوچکترین حرفی از کوره در می رم. وضع روحی ام روز به روز بدتر می شد و از اون طرف رابطه من با شوهرم نیز خیلی بد بود با کوچکترین حرفی با هم دعوا .............

مصاحبه

م:خانم اسدی چه عامل باعث شده اینجا بیایید؟

ب:احساس خیلی بدی دارم، همش دوست دارم گریه کنم و تنها باشم.

م:شوهرتون خبر دارن که اینجا اومدید؟

ب:نه چیری نمی دونه.چیزی نگفتم.

م:چرا؟

ب:چون می ترسیدم اگه بهش بگم بازم باهام دعوا کنه یا بگه مشکل از تو هستش و حق به جانب بشه.

م:دعوا.. شما با هم مشکلی دارید؟

ب:مشکل ... زیاد.من فقط به خاطر پسرم باهاش زندگی می کنم اگه پسرم نبود حتما ازش جدا می شدم.

م:می تونید در این مورد بیشتر صحبت کنید؟

ب:داستان زندگی من خیلی زیاده از کجا شروع کنم.

م:از هرجا که راحترید.